Εάν κάτι σας απασχολεί στην ανάπτυξη του παιδιού σας, καλύτερα να επισκεφτείτε έναν ειδικό. Στο Κέντρο μας δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην Πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση.
Ας δούμε λοιπόν, μερικές περιπτώσεις στις οποίες χρειάζεται να επισκεφτείτε έναν ειδικό λόγου…
Ένας από τους βασικότερους λόγους είναι όταν εσείς ο ίδιος ως γονέας, έχετε οποιαδήποτε απορία, υποψία ή ανησυχία σχετικά με την ανάπτυξη της επικοινωνίας του παιδιού.
Ακόμα, όταν δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειές σας να επικοινωνήσετε μαζί του, δεν κατανοεί πάντα αυτό που του λέτε ή δεν αντιδρά στις οδηγίες που του δίνετε και όταν δυσκολεύεται να μάθει πράγματα καθημερινής ρουτίνας.
Πιο συγκεκριμένα, όταν το παιδί μοιάζει σαν «να μην ακούει». Δηλαδή, φαίνεται να μην ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματός του καθόλου ή συχνά και να αδιαφορεί για τις ομιλίες ή τα παιχνίδια μας γενικά. Μοιάζει σαν να «μην καταλαβαίνει» και αποφεύγει να εμπλέκεται με άλλους μεγάλους (εκτός συνήθως από τη μαμά/αυτόν που περνάει περισσότερο χρόνο) ή άλλα παιδάκια.
Συχνά επίσης, όταν το παιδί δεν έχει αναπτύξει ακόμη τον λόγο του, δυσκολεύεται να εκφραστεί και έχει κατά συνέπεια συχνά ξεσπάσματα θυμού, τα οποία γίνονται εμφανή με χτυπήματα (στον εαυτό του ή σε άλλους, φωνές κ.α.). Πολλές φορές, με τα πρώτα δείγματα αύξησης της επικοινωνίας, αρκετά γρήγορα πολλά αν όχι όλα τα ξεσπάσματα συμπεριφοράς που εκδηλώνονταν προηγουμένως, μειώνονται σημαντικά από τον πρώτο καιρό.
Όταν στους 18 μήνες δεν παράγει κάποιες συλλαβές και λέει μόνο φωνήεντα και καθόλου σύμφωνα ή όταν χρησιμοποιεί μια λέξη για όλα π.χ. βλέποντας τη μαμά λέει «μαμά», αλλά κι όταν βλέπει τον μπαμπά ή τον αδερφό κ.λπ.
Όταν στα 2 του, εκτός από τη λέξη «μαμά» χρησιμοποιεί λίγες και ακαταλαβίστικες. λέξεις.
Όταν στα 3 του η ομιλία του δεν είναι αρκετά καταληπτή (είναι ακαταλαβίστικη), έχει περιορισμένο λεξιλόγιο, δεν χρησιμοποιεί άρθρα, επίθετα, επιρρήματα, προθέσεις και δεν σχηματίζει απλές προτάσεις.
Μερικές φορές, όταν το παιδί έχει αναπτύξει σχετικά τον λόγο, αλλά η ομιλία του δεν γίνεται καταληπτή από τρίτους. Αρκετές φορές μάλιστα, τα παιδιά που δεν γίνονται κατανοητά, δυσκολεύονται στον παιδικό σταθμό και δύσκολα εκφράζουν εκεί τι θέλουν και τι τα ενοχλεί και συχνά αποσύρονται και απομονώνονται. Αν διαπιστώνετε πως το παιδί σας αποσύρεται κοινωνικά, ή πως χρειάζεται πολύ συχνά να κάνετε τον «διερμηνέα», εξηγώντας σχεδόν πάντα τι λέει το παιδί, ώστε να καταλάβει ο συνομιλητής του, η λογοθεραπεία θα βοηθήσει το μικρό σας και στην καθαρότητα- καταληπτότητα της ομιλίας και συνεπώς και στις κοινωνικές σχέσεις.
Άλλες φορές πάλι, όταν το παιδί μπορεί να μιλάει σχετικά καθαρά, αλλά το λεξιλόγιό ή και η σύνταξη δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένα. Μερικά παιδιά, είτε λόγω διαφορετικών αναπτυξιακών ρυθμών, είτε λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών, παρουσιάζουν ελλείμματα σε βασικές έννοιες ή τις αντικαθιστούν με άλλες (σχετικές ή άσχετες) ή δυσκολεύονται στη χρήση ρημάτων (π.χ. χρόνοι), ενικού/πληθυντικού, καταλήξεων γενικότερα κλπ. Με τη λογοθεραπεία λοιπόν, το παιδί αλλά και το περιβάλλον του (π.χ. οικογένεια και σχολείο), μπορούν να οργανωθούν κατάλληλα, ώστε να καλύψουν τα κενά του παιδιού και να το προετοιμάσουν επαρκώς για το δημοτικό.
Ακόμα, μια άλλη περίπτωση μπορεί να είναι όταν το παιδί κατανοεί, έχει αναπτύξει επαρκώς το λεξιλόγιό του, εκφράζεται, συμμετέχει σε ζητήσεις, διατυπώνει απορίες και κάνει διαλόγους, αλλά να παρουσιάζει σταθερά λάθη στην άρθρωσή του. Μπορεί να αντικαθιστά το /σ/ με το /θ/ ή αλλιώς, το /ρ/ με το /λ/ ή αλλιώς, να μπερδεύει το /θ/ με το /φ/ και το /δ/ με το /β/ κλπ. Τα λάθη στην άρθρωση, δε διορθώνονται μόνα τους με τον καιρό και καλό είναι να βοηθήσουμε το παιδί να έχει «καθαρίσει» το λόγο του πριν πάει στο δημοτικό, για να υπάρχει εύφορο έδαφος για την γραφή και την ανάγνωση.
Επιπλέον, ορισμένες φορές το παιδί φαίνεται να μιλάει πολύ γρήγορα ή να «κολλάει», δηλαδή να τραυλίζει επαναλαμβάνοντας λέξεις ή συλλαβές ή μοιάζει να «αργεί να ξεκινήσει» την πρόταση/λέξη. Ο τραυλισμός είναι ένα φαινόμενο, μια διαταραχή ροής της ομιλίας, που μπορεί να παρουσιαστεί και να ξεπεραστεί μόνο του κατά την παιδική ηλικία. Όμως, ο λογοθεραπευτής είναι αυτός που θα σας ενημερώσει κατόπιν αξιολόγησης για τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, για τους προγνωστικούς παράγοντες, καθώς και για τους τρόπους χειρισμού, ώστε να μη γίνει επίμονος (μόνιμος).
Κλείνοντας, θα αναφερθούμε στον πρώτο λόγο που είναι και ο τελευταίος και πιο σημαντικός λόγος για να ζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού θεραπευτή λόγου (π.χ. λογοθεραπευτή) είναι η δική σας ανησυχία!
Οι γονείς (και όσοι περνούν περισσότερο χρόνο με τα παιδιά, πχ. δάσκαλοι) είναι αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα πως κάτι μπορεί να συμβαίνει, καθώς και αυτοί οι οποίοι θα συμβάλλουν σημαντικά στην πρόοδο και στην ανάπτυξή του.
Αν κάτι σας απασχολεί, είναι προτιμότερο να ζητήσετε βοήθεια και ας υπάρχει ο φόβος να «υπερβάλλετε», παρά να αφήσετε να σας κυριεύσουν οι αμφιβολίες για το αν κάνετε καλά που το παραβλέπετε.
Να θυμάστε πως κανένα παιδί δεν είναι ίδιο με άλλο και πως επιστημονικά έγκυρο και ασφαλές είναι να απευθυνθούμε στον κατάλληλο ειδικό και όχι να έχουμε ως μέτρο σύγκρισης και κριτήριο (αμφιβόλου αξιοπιστίας) παραδείγματα άλλων οικογενειών ή ακόμα και μελών της δικής μας οικογένειας.
Άλλωστε, η έγκαιρη αξιολόγηση και παρέμβαση είναι πολύ σημαντική για την αποτελεσματικότερη (πιο γρήγορη και πιο εύκολη) αντιμετώπιση των δυσκολιών, καθώς και για τη δική μας σιγουριά και ψυχική ηρεμία. Σε περίπτωση σοβαρότερων ή άλλων δυσκολιών, ο λογοθεραπευτής θα σας παραπέμψει στις αρμόδιες δημόσιες διαγνωστικές υπηρεσίες και λοιπές ειδικότητες για λεπτομερέστερη διερεύνηση, διεπιστημονική αξιολόγηση και διαφοροδιάγνωση
Πηγή: tvxs.gr